onsdag den 18. februar 2009

Niche-kvantitet og dialog - Kulturjournalistens fremtidige rolle

Kunst, Drama, Musik, Film, Bøger og så videre og så videre. Kultur.
Det er sådan alle de omtalte emner bliver kendetegnet i vores morgen/ formiddags/ weekendaviser og sådan set også i det store (fiske)net - den store 'put and take sø' på din lap-top. Kulturen bliver som et andet supermarked, opdelt i afdelinger hvor 'varen' er placeret og dermed indirekte gjort til genstand for en hvis nichekonstruktion. Lad mig uddybe.

De steder man kigger efter sin kultur på nettet, bliver i højere og højere grad et meget afgrænset sted, hvor netop DIN favorit kultur bliver anmeldt omtalt og lagt ud som forfodder. Hvis man tager musikken som eksempel:
Jeg er hip-hopper og vil gerne undersøge hvad der er hipt - jeg går på danskrap.dk og ser det her - her er kompetente hip-hop kendere eller autodedakte musik anmeldere. Hvis jeg vil læse Heavy Metal anmeldelser og omtale, så går jeg ind på heavymetal.dk eller noget tilsvarende, hvor skribenterne er frivillige og siden er drevet af frivillige. Det er folk med en reelle kompetencer opbygget via erfaring og dyrkning af den enkelte genre - de formelle kompetencer bliver, sammen med kandidatgraden - losset ad hækkenfelt til.

Det er lige præcis disse 'niche-amatør' sider, der er med til at gøre det sværere for fiskeren (læs brugeren) at definere, om det er en god eller en dårlig fisk (læs musik) der er på krogen. Brugeren har fået sværere ved at afgøre, om en side egentlig er kvalificeret til at guide dig.
Don't get me wrong. Man kan få rigtig mange konstruktive ting ud af at udforske amatør sider og finde ny inspiration. Men det er til hver en tid afgørende, at der stadig eksistere en række mere kvalificerede steder hvor eksperter kan give deres mening til kende. Netop her, er kulturjournliastens rolle vigtig. For med alskens amatør-bloggeri og sider drevet af musikfanatikere uden belæg, er det vigtigt ikke at forfalde til det subjektive uden at det kan sættes ind i et større kvalificeret perspektiv.

Dialog - et vigtigt grundelement
Det er også vigtigt at den fremtidige kulturjournalist er villig til at indgå i en diskussion om sit materiale. At inddrage de nye medier. Erik Jensen, mangeårig kulturskribent og musikanmelder ved Politiken, viser på en fornem vis hvordan sagen for eksempel kan gribes an. I et blog indlæg på det tidligere MyMusic (Nu Bandbase.dk), angriber Martin Buck, Erik Jensens metoder.
Martin Buck skriver her hvad han mener Erik Jensen mener om danske musikere:
"De beskrives som tossede, velmenende optimister, der banker på Politikens dør og ringer journalisterne op i tide og utide."
Martin Buck kritisere Erik Jensens måde, at bedrive sin gatekeeper/smagsdommer rolle på. Det ikke interessant i dette indlæg om man er enig eller uenig med disse beskyldninger, men derimod, at Erik Jensen tager til genmæle. Han forsvarer sin sag, og argurmentere overfor de kommentarer der kommer til Martin Bucks blog indlæg.

Niche-kvanitet og dialog er altså nogle af de præmisser, kulturjournalister i fremtiden skal arbejde på baggrund af, og arbejde med.
Så før du tager indbkøsvognen i hånden, og begiver dig ud i det store indkøbscenter til niche varen, bør du ruste dig med en naturlig skepsis, for det er blevet sværere for kulturjournalisten at nå igennem, men dog nemmere at indgå i en dialog, og det er den der er vigtig.

Ingen kommentarer: